2 weken weg

1 juni 2015 - Davao City, Filipijnen

Ondertussen ben ik begonnen aan mijn 3e week in de filipijnen. Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin.

De 1e week was nog wel wennen, de warmte en de mensen trokken alle energie bij me weg. Iedere dag zijn we toen eigenlijk wel op tijd naar bed gegaan.

De laatste paar dagen begint het allemaal wel te komen, ik ben gewend aan de warmte en de kinderen hebben een speeltoestel gekregen dus ze hangen niet meer heel de dag om je heen. Dat is wel erg fijn.

De 1e week stage zit er al weer op. We hebben niet gek veel stage gelopen omdat we druk bezig zijn met een basketbal/volleybal toernooi waar we zelf aan mee moeten doen. Dit valt soms in de stageuren en dan moeten we iets eerder weg. Vrijdag zijn we de bergen in geweest voor een medical mission. De meiden van ons huisje gingen daar van allerlei medice dingen doen en wij hebben gekeken hoe de mensen daar leefde. We hebben met de mensen gesport en hebben geholpen met het uitdelen van eten/drinken. De menssen kregen mi en een bekertje rijstsoep.

Savonds zijn we weer op stap geweest, dit was erg gezellig omdat de vrijwilligers die naast ons wonen ook allemaal mee waren. We waren met een erg groete groep, wat het meteen heel erg druk maakt in de club want er zijn daar weinig lokale filipinos.

Zaterdag zijn we met dezelfde groep naar het Malago's Garden Risort geweest waar we hebben gezwommen. Ook heb je daar naast het zwembad nog allerlei andere dingen die je kan doen. Zo hebben ze een grote voliere waar verschillende vogels in zaten. Voor de lokale bevolking super mooi maar eigenlijk waren het gewoon parkietjes. Wel had je er ook een paar papagaaien en verschillende kwartelsoorten.

Ook had je nog een grote vlindertuin, was ook wel leuk om te zien.

Zaterdagavond hebben Max en ik met Fleur en Merel (2 van de 4 meiden die bij ons wonen) de hele avond buiten gezeten. We kwamen toen ook op het briljante idee om het haar van Max en mij te knippen met mijn scheerapparaat, gelukkig is dit allemaal wel goed gegaan.

Gisteren(zondag) zijn we naar het strand gegaan. We hebben hier het nummer van een filipino die met zijn taxi de 6 mensen in ons huis kan vervoeren. We hadden hem gewoon een sms gestuurd met kan je ons naar het strand brengen. In de taxi uitgelegd dat we naar een mooi strand wouden gaan, nou we kwamen uiteindelijk bij waterworld uit. Hier lag een heel erg lelijk strand aan. Het zand was zwart en er stonden allemaal fililpino's ons te bekijken. Gelukkig kwam er toen net een bootje aanvaren, je kan het eigenlijk niet eens een boot noemen want het waren gewoon wat bamboestokken aan elkaar gebonden.

Deze bracht ons gelukkig wel naar de andere kant waar een erg mooi strand lag. We werden laterna ook weer door hem opgehaald, wat erg fijn was.

Gisteravond hebben Max en ik bij het 'kroegje' tegenover de straat bij ons met een vrijwilligster uit Mexico bier gedronken. Je koopt hier 1 liter bier voor 1 euro 10. Echt belachelijk maar wel lekker.

Door de week gaan we eigenlijk iedere dag wel naar de coffieshop, dit is een tankstation waar we savonds dan wat gaan drinken. Vaak doen we hier ook een kaartspel bij. Thuis zitten is namelijk mega saai omdat je daar niks te doen hebt.

Met de meiden hebben we wel een goede klik gelukkig. Al kunnen ze het soms niet waarderen dat Max en ik net iets minder serieus zijn in sommige dingen. Poetsen gebeurd namelijk door een van de meiden en we hebben ze al gewaarschuwd dat als hun op vakantie gaan en wij alleen zijn er waarschijnlijk weinig gepoetst zal worden.

Al met al heb ik het hier prima naar mijn zin. Moet wel veel aan thuis denken als ik me verveel, maar probeer natuurlijk om me zo weinig mogelijk te vervelen.

Dit was week 2, ik ga proberen om wekelijks een verhaal te maken en op mijn blog te zetten. Foto's volgen snel!

Tot snel, groetjes vanuit de Filipijnen!

1. Mam en pap:
    1 juni 2015
    Wat ontzettend leuk om te lezen wat jullie allemaal ondernemen en leuk.dat het klikt met de meiden in huis..kerels ik blijf het zeggen, wat een ervaring...genieten van deze tijd. Vol enthousiasme wachten we op het volgende bericht van jullie...succes met stage en geniet van de vrije momenten....
  2. Carla van Loon:
    1 juni 2015
    Max, ik ben super trots op de zoon van mijn zusje! Wat een geweldige levenservaring...We denken aan jullie en ik vind het leuk om jullie mail te ontvangen. Sjoerd, suc6 met het schrijven van de verhalen. Straks hebben jullie een prachtig boekwerk..... Pas goed op elkaar, en elkaars kapsel ;-)
  3. Opa en Oma Geitjes:
    9 juni 2015
    Hoi Sjoerd,

Leuk dat je deze mooie verslagen stuurt, we genieten hier ook veel van.
    We hopen dat jij en max hier veel van leren en opsteken.
    Je zult wel zien dat het in die landen er anders aan toe gaat als hier. nog heel veel plezier, en vooral voorzichtig zijn.

hou ons op de hoogte
    Vele groetjes van opa en oma geitjes!