Vietnam

25 juli 2015 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Na onze treinreis van 18 uur waren we aangekomen in Hoian, een klein en knus dorpje waar we overdag eigenlijk niet heel veel konden beleven. We hebben door het centrum gelopen waar we een winkel tegen kwamen waar Jeroen en Kevin een pak op maat konden laten maken. Dit was natuurlijk erg goedkoop vergeleken met de prijzen die je voor zo'n pak betaald in Nederland. Het koste 1 dag om dit pak te maken, dus de volgende dag zijn we weer terug gegaan om te passen. Alles was bijna perfect en er moesten nog wat kleine veranderingen gedaan worden. Diezelfde avond konden we het pak op gaan halen maar wij hadden er voor gekozen om dit de volgende dag doen omdat we toch nog een dag extra hadden voor dat we verder gingen.

Wat overdag een mooi, klein en knus dorpje leek was savonds juist helemaal mooi.. Ieder huisje, winkeltje of kroegje hing vol met lampionnen en dit gaf een heel erg leuke sfeer aan het centrum!

Wat leuk was was dat Max en ik in de Filipijnen een Nederlandse meid hadden leren kennen en dat zij op hetzelfde moment als ons ook in Hoian was. Zij en haar vriendin hebben ons de leuke plekjes laten zien, smiddags naar het strand wat heel mooi was want in de verte zag je allemaal kleine eilanden liggen. Savonds gingen we natuurlijk op stap.. Dit was hier heel goedkoop want je betaalde 100.000 dong voor onbeperkt drinken, dit beviel ons goed en hebben we dan ook 3 avonden gedaan.

Vanaf Hoian zijn we met de bus verder gereisd naar Dalat, dit was een reis van 16 uur maar beviel veel beter dan de eerdere reis met de trein, dit omdat het een slaapbus was en iedereen eigenlijk zijn eigen bedje had. Helaas was dit wel op Vietnamese lengte gemaakt en waren wij allemaal een beetje te groot. Verder reisden we snachts dus hebben we veel kunnen slapen.

In Dalat aangekomen hebben we meteen gezocht naar onze Homestay, we verbleven in een huis waar een gezin woonde maar op zolder hadden ze ongeveer 10 matrassen liggen in een klamboe-tent. Op deze slaapplek kwamen we ook weer een jongen uit Belgie tegen die we hadden leren kennen ini Hoian. We gingen naar Dalat met de reden om daar te kunnen abseilen van bergen en watervallen. Dit hebben we dan ook samen met die Belgische jongen gedaan. Het abseilen was een hele ervaring, we werden sochtends om 7 uur ongeveer opgehaald bij onze slaapplek. We werden in een bus gebracht naar een andere plek in de bergen waar we moesten overstappen van ons  busje naar een jeep. Dit was een ervaring op zich want we stonden met denk ik een man of 16 op deze jeep en het was bepaald geen rustige rit. We reden zo goed als door de jungle. Uiteindelijk kwamen we bij de plek van bestemming aan en werden we in onze materialen geholpen(of niet). We kregen de materialen in de hand geduwd en moesten zelf maar een beetje kijken hoe het precies zat. Gelukkig heb ik dit op school ook gehad dus voelde het wel veilig allemaal.

We begonnen met oefenen hoe het nou precies moest dat abseilen.. Oefnene was aan een boom en het liep daar een beetje omlaag.

Nou ben ik persoonlijk niet zo'n hele grote held als het gaat om iets als abseilen en toen we bij de 1e afdaling kwamen had ik ook zoiets van nou dat weet ik ook niet.. We stonden met onze groep op de rand van de berg waar het 30 meter omlaag ging. Je kon alleen de rand zien en verder niets en dat zat met niet helamaal lekker (ik stond al te trillen op mijn benen toen ik daar stond). Uiteindelijk heb ik met een nog andere Nederlandse meid de veilige route omlaag genomen.

Ik vond het wel jammer maar durfde echt niet helaas. De volgende afdaling was van een waterval. Je stond bij deze afdaling met je voeten in het water maar je kon zien waar je aan toe was als je bovenop stond. Deze afdaling was 38 meter hoog maar ik heb het wel gedaan. Ik stond met trillende benen halverwege met de gedachte van waar ben ik aan begonnen maar toen ik eenmaal beneden was voelde het wel goed.

De 3e en laatste afdaling was ook meteen de meest heftige, dit was op een heel heftige waterval waar je als je van tevoren stond te wachten tot je zelf aan de beurt was heel veel mensen meegesleurd zag worden door de kracht van het water. Je moest je best doen om links van het water te blijven want daar viel het wel mee.. Uiteindelijk heb ik deze afdaling ook gedaan en ging ik met een tevreden gevoel naar huis.

Diezelfde avond zijn we uit eten geweest met een Nederlandse meid en de Belgische jongen en daarna hebben we nog 1 drankje gedaan. De volgende dag zou onze reis beginnen naar Mui Ne. Deze reis zou 4 dagen gaan duren en zouden we met easy-riders gaan doen. Dit betekend dat je bij de locals achter op de motor gaat en hun jou rondrijden. Ze laten je veel verschillende dingen zien en je slaapt ook op interresante en mooie plekken.

De hele reis op de motor was eigenlijk door de bergen dus ik heb  mijn ogen uit gekeken.

De 1e dag:

Deze dag was ongeveer 170 km en hebben ze ons langs verschillende dingen gereden. Zo zijn we langs de elphantwaterfall gereden waar we onder de waterval konden staan. Ze hebben ons een zijdespinnerij laten zien waar ze zijde maakte van de cocon van een rups, we hebben een koffieplantage gezien waar we wezelkoffie hebben geproefd. Dit is koffie die ze maken door bepaalde koffiebonen te voeren aan een wezel en uiteindelijk poept deze de boon weer uit. Daar maak je dan koffie van. De koffie was echt heel vies.. Ook zijn we naar een rijstwijn stokerij gereden waar de deze ook konden proeven. Deze was niet heel sterk van smaak maar wel heel sterk qua alcohol. Niet helemaal mijn ding haha.. De 1e nacht sliepen we in heel heel primitief dorpje dat aan het grootste meer van zuid-vietnam lag. We hadden een huis met leterlijk alleen maar 4 matrassen, 4 klamboes en 3 waaiers omdat we geen airco hadden.

Dag 2:

Deze dag zou de langste zijn qua kilometers, namelijk meer dan 200. Deze dag reden we naar iemand die rijstbladen maakte, we kregen uitleg hoe het werkt om deze te maken en waar voor ze werden gebruikt. Het zijn hele dunne bladen die als je ze nat maakt zacht worden. Mensen doen er hiet eten in en dan maken ze verse loempia's. (deze hebben we gehad in onze slaapplek in Dalat maar waren niet heel erg lekker). Verder hebben we een cacaoplantage gezien waar we de vrucht konden plukken en proeven. De buitenkant van de noot was lekker! De binnenkant was echt heel vies, deze moet nog drogen voor je er iets mee kan doen. Wat raar is is dat ze cacao groeien in Vietnam maar dat ze verder niet weten hoe ze chocolade moeten maken dus ze exporteren de cacao en importeren de chocolade. We zijn ook naar een hele mooie waterval gereden waar we ff konden afkoelen in het water. We konden in een klein meertje zwemmen maar ook in de waterval zelf staan. Heel tof om mee te maken!

De 2e nacht was in een heel prima hotel waar ik met Kevin een kamer moest delen, heel erg als je met zen 2e 2 kingsize bedden hebt, ik het heerlijk geslapen want kon na meer dan 2 maanden eindelijk mijn benen weer kwijt zonder dat ze uit bed vielen.

Dag 3:

Deze dag zou kort zijn en was maar ongeveer 130 km op de motor. Deze dag was heel cool omdat we een hele mooie route hadden! We zijn zelfs nog bij een familie geweest die nog heel primitief in de bergen leefden. Dit heeft veel indruk gemaakt, zeker omdat je je nu realiseerd hoe goed wij het eigenlijk in Nederland wel niet hebben. Een van de ouderen in de familie was de dag voor wij kwamen gestorven en begraven. Ze zijn hier allemaal heel erg gelovig (wat wij 4 eigenlijk helemaal niet zijn) en de familie vroeg ons of wij een stok met wierook aan wouden steken en daarbij een gebed wouden doen. Dit hebben wij uit respect natuurlijk wel gedaan.

We kregen bij deze familie ook weer een eigen gemaakte rijstwijf. Deze was niet zo vies was die we eerder hadden gehad maar was wel weer heel erg sterk!

De 3e nacht was een luxe resort waar we verbleven in 2 huisjes. Max en Jeroen samen en Kevin en ik samen. We sliepen in een huisje wat in het water lag en we hadden een eigen visvijver waar kevin een schorpioen gevangen had! Deze ging savonds natuurlijk op de barbique. Ook was 50 meter van ons resort een hele mooie waterval waar je onderdoor kon lopen! Heel erg mooi!

Dag 4:

De laatste dag(vandaag), waar we allemaal best blij om waren want het was super leuk maar kregen langzaam toch wel een beetje last van onze billen haha:) We hebben vandaag weer vanalles gezien, bijvoorbeeld een plantage voor dragonfruit. Dit is een paarse vrucht die qua structuur heel erg lijkt op een kiwi. Echt heel erg lekker!

Uiteindelijk zijn we bij ons verblijf aangekomen waar we 1 nachtje verblijven (in Mui ne dus)

Onze gidsen waren 4 mannen die erg leuk waren! Het waren net ee stel kleine kinderen bij elkaar! We hebben ons prima vermaakt. Ook hebben wij er goed aan kunnen wennen dat ze na de lunch altijd ff een dutje doen. We gingen dan ook altijd ergens eten waar hangmatten waren zodat we daar na het eten even in konden gaan liggen voor ongeveer een uurtje.

Morgenvroeg vertrekt de bus om 6.00 uur naar Ho Chi Minh City (ook wel Saigon genoemd) waar onze reis starte. We verblijven daar 1 nacht om dan verder te gaan richting Cambodja.

Ik hoop dat jullie met plezier mijn verhaal hebben gelezen!

Groetjes vanuit Vietnam!

1. Mam en pap:
    25 juli 2015
    Wow jongens, wat weer een pracht verhaal om te lezen..en wat jullie daar beleven, GEWELDIG!
    Een hele goeie reis naar Cambodja, veul schik saampjes en we hopen snel weer een verhaal van jullie te mogen lezen....tot gauw weer...
    Dikke knuffel van ons...
  2. Hans en Maureen, Bjorn en Lindy, Niels,Kyra:
    26 juli 2015
    Ha Sjoed en de rest, wat even belevenis die mooie reis van jullie.
    Zoiets maak je maar 1x in je leven mee, geniet er van.
    Verder wensen we jullie een hele goede reis toe.
    Groetjes uit Griekenland van Kyra, Hans & Maureen