Cambodja

3 augustus 2015 - Phnom Penh, Cambodja

Nou eenmaal aangekomen in Saigon (Ho Chi Ming) de laatste stad in Vietnam. Hier gingen we heen voor de Cu Chi tunnels en dit was de moeite zeker waar. De tunnels werden gebruikt in de oorlog  tegen de Amerikanen om in de jungle onzichtbaar te zijn. De tunnels liepen ondergronds en waren voor de amerikanen was dit heel lastig omdat ze niet wisten waar de tunnels liepen.

Naast de tunnels waren er ook een aantal vallen in de jungle, deze zie je in de foto's. Dit waren vallen die verborgen waren in de jungle en die je echt onmogelijk kon zien. Dit waren luiken die open klapte waar onder dan pinnen zaten die iemand doorboorden waardoor je dus stierf. Er waren veel verschillende vallen maar dit was er een van.

De tunnels waren heel leuk en leerzaam om te zien, je zag dat ze echt heel smal waren. Ze waren ongeveer 60 cm breed en 50 cm hoog en daar zaten de soldaten dan soms wel 3 dagen in. 3 dagen was ook meteen de max omdat je anders blind zou kunnen worden als je weer boven kwam. In de tunnels was niks aan licht en waren heel veel insecten. De soldaten ging de tunnels binnen in verborgen luiken in de jungle of in huisjes in de dorpen. De luiken waren heel klein en daar paste je echt maar net door heen. Voor grote mensen uit Europa was het meestal niet eens mogelijk om door die luikjes naar binnen te gaan.

Voor de toeristen hadden ze een namaak tunnel gemaakt waar je kon ervaren hoe het voelde om in zo'n tunnel te zitten. Deze tunnels waren ongeveer 1 meter breed en 1.20 meter hoog. Wij hebben dit natuurlijk alle 4 geprobeerd. Kevin en ik zijn na 30 meter (bij de 1e uitgang) er uit gegaan omdat we het niet zo fijn vonden. Max en Jeroen hebben de volle 100 meter gedaan.

Na Saigon zijn we met de bus verder gegaan naar Phnon Penh om daar de killing fields te bekijken. Dit maakte een grote indruk op ons. De killing fields waren velden waar mensen vermoord werden 40 jaar terug in Cambodja. Het was echt heel bizar om te zien hoe deze mensen gedood werden. Mannen vrouwen en kinderen werden daar afgeslacht op een zieke manier. Er werden maar weinig kogels gebruikt en mensen moesten knielen voor een groot gat waarna er met een bijl, hamer, knuppel of iets anders hard of scherps gebruikt werd om hun hoofd mee in te slaan.

Ook was er een boom te zien waar baby's bij gedood werden. Dit was echt heel bizar om te horen. De manier waarop baby's gedood werden was namelijk dat soldaten de baby's bij de benen vast pakte en dat daarna de baby met het hoofd hard tegen de boom werd geslagen. Ook werden er baby's in de lucht gegooid door een soldaat waarna de ander de baby in de lucht met zijn geweer de baby door schoot.

Dit maakte op ons alle 4 een grote indruk.

Na alle narigheid van de oorlogen zijn we verder gegaan en hebben we het weekend op een mooi eiland door gebracht. Mooie witte stranden en een helder blauwe zee. Hier hebben we echt genoten en zijn we  natuurlijk ook nog beetje bijgekleurd.

Op het moment zijn we in Siemreap waar we morgen verschillende tempels gaan bekijken. Daarna gaat de reis verder naar Thailand waar we ook bijna op het einde zijn beland.

Ik hoop dat jullie met veel plezier gelezen hebben.

Groetjes uit Cambodja!

1. Opa en Oma Michiels:
    5 augustus 2015
    Hallo Sjoerd,
    Bedankt voor de mooie reisverhalen en prachtige foto's.
    Jullie maken wel veel interessante dingen mee. Je hebt heel wat te vertellen als je weer thuis bent. Wij zijn heel benieuwd. Tot dan.

Groetjes , ook aan de jongens.
    Opa en Oma Kempweg
  2. Paul:
    5 augustus 2015
    Weer goed om te lezen! Blij dat jij wel wat schrijft, Max heeft daar de rust niet voor denk ik.....
    Dat de tunnels en de killingfields eigenlijk nog niet zo heel lang geschiedenis zijn zet je natuurlijk wel aan het denken en maakt indruk!
    Geniet van jullie laatste week en we zien jullie in Düsseldorf!
    Groeten, Paul en Mario